Totaal aantal pageviews

woensdag 26 oktober 2011

Fitte agenten of niet

Juli 2, 2011
Door Jobthecop op 21:44

Ik kwam onlangs tot de ontdekking dat ik niet meer zo trouw nieuwe stukjes schrijf als ik voorheen deed. En daardoor de trouwe lezer van me vervreemdde. Dat is iets wat ik niet zou willen, dus ik neem me voor U weer regelmatig te vermaken of te verbazen met de wondere wereld die politie heet. Daarnaast is mijn zeer gewaardeerde collega nu met toestemming van het korps begonnen met een twitteraccount waarmee hij regelmatig tweets de wereld inslingert. Zijn twitteraccount is @wijkagentDRV, als ik het tenminste goed onthouden heb, dus volgt hem naar hartenlust ( maar vergeet mij niet!)

Twee dingen die eruit sprongen van de week is het bericht dat agenten niet fit genoeg zijn en dat de Fysieke Vaardigheids Test met ingang van volgend jaar verplicht wordt. Alleen is de raad van de Hoofdcommissarissen er nog niet uit wat de te behalen eindtijd wordt en wat de consequenties zouden kunnen zijn als je de test niet haalt. Het NOS-journaal nam vanavond alvast een voorschot door te beweren dat agenten die zakken voor de test, een kantoorbaan krijgen. Als dat zo was zou de operationele capaciteit van de Nederlandse Politie, die toch al niet bijster hoog is, nog meer zakken. Ik denk dus niet dat dat gaat gebeuren. Ik heb de test nu twee keer gelopen en hij is pittig, zeker voor een brigadier van middelbare leeftijd en een bovengemiddeld gewicht dat, ondanks dat ik best veel voor doe, maar niet naar beneden schijnt te willen. Ik zat tien minuten na de test nog slijm op te rochelen, teken dat ik me best heb ingespannen. Nee, als je zakt voor de test zal er een trainingsprogramma moeten komen. Want aftoetsen doet het korps wel, maar gelegenheid geven om te trainen – dat doe je maar in je eigen tijd. Het Korps geeft wel een vergoeding voor sportkosten. Niet veel, maar toch. Ik heb op het werk al voorgesteld om 's middags, voor of na het werk, een hardloopclubje te starten. En er zijn er al een aantal die op de fiets naar het werk komen. Allemaal goeie initiatieven, die echter één ding gemeen hebben: ze komen voort uit de werkbijen, en niet vanaf de leiding.

Het andere in het nieuws is uiteraard de zeer gewelddadige overval op een waardetransportbedrijf in Amsterdam. Die met militaire precisie werd uitgevoerd. En met ongekend geweld naar de politie toe, waarbij automatische vuurwapens niet geschuwd werden. Waarbij een nacht werd uitgekozen dat het weer zo slecht was dat de helikopters niet konden vliegen ( niet dat ze 's nachts überhaupt vliegen, want als je er één nodig hebt, duurt het volgens de meldkamer anderhalf uur, terwijl de piloten gráág komen) en waarbij het hek van het KLPD-station bij Ouder-Amstel werd geblokkeerd, zodat de auto ( ja, enkelvoud, want ook het KLPD werkt 's nachts met minimale bezetting) niet kon uitrukken. Waarbij een hinderlaag werd gelegd bij bureau Flierbosdreef en de uitrukkende eenheden bij het verlaten van het bureau onder vuur werden genomen, zodat ze niet naar de inbraak konden.

Iedereen weet het beter. "Zet voortaan het leger in bij dit soort overvallen". "Train de agenten beter". "Ze zijn nergens goed voor, dat stelletje bonnenschrijvers".

Het leger. Geen leger leven als een leger-leven. Wie denkt dat het leger 's nachts inzetbaar is of in de toekomst zal zijn. En trouwens, wat kunnen zij wat wij niet kunnen, met alle bezuinigingen van de laatste tijd? Ook hun heli's staan aan de grond, hoor. Train de agenten beter? Graag, maar kun je gewone straatdienders op dit soort incidenten trainen ? Ik geloof het niet. Maar je kunt wel speciale eenheden op stand-by houden. Zijn we nergens goed voor? Mag je denken….en hoe zou jij het dan gedaan hebben, meneer de klagende Nederlander, met al je rambo-ervaring?

Van de zijlijn klagen is makkelijk. Maar ik zeg je hier en nu dat er twee hele goede beslissingen zijn genomen. De eerste was de beslissing om niet in de hinderlaag te rijden. Op tijd te zien wat er gebeurde. Dat is heel knap als je bol staat van de stress, want kokervisie is maar al te gemakkelijk. En de tweede goede beslissing was de achtervolging te stoppen. Dat was ook de moeilijkste beslissing. Maar wel de juiste.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten