Totaal aantal pageviews

donderdag 20 oktober 2011

Kouwe drukte

September 25, 2010
Door Jobthecop op 12:16

Genoeg ophef, afgelopen week in de media als het om politie en veiligheid ging. Politie wordt gezien als belastinginners. Politiek steunt de politie niet, vindt voorzitter van de raad van Hoofdcommissarissen. Strenger optreden tegen ROMA-zigeuners. Politiek belooft 3000 extra agenten. Belastingdienst moet verkeerscontroles gaan doen zodat politie weer aan haar eigenlijke taken toekomt. Dweilen met de kraan open. Zomaar even wat kreten van de week uit de krant, TV en internet.

Ik heb deze week slechts twee dagen hoeven te werken ( mazzelaar) als compensatie voor eerder teveel gewerkte uren. In deze week had ik een grootscheepse controle opgezet met het KLPD, belastingdienst, Openbaar ministerie en de Rijksdienst voor het wegverkeer. En dan blijkt dat de belastingdienst de grote winnaar is tijdens zo'n controle. De ene na de andere wanbetaler wordt door de ANPR ( Automatic Numberplate Recognition) gescand en door motorrijders naar binnen geloodst. Ruim 300.000 euro ingevorderd aan openstaande belastingschulden. Die lui hebben het kennelijk hartstikke druk met hun eigen beslommeringen, die kunnen verkeerstoezicht er echt niet bij hebben! Ik heb dan ook al een balletje opgegooid bij hen dat ze de volgende keer makkelijk kunnen inspringen voor het eten. Dat werd nog serieus genomen ook. Mooi, dat is dan geregeld.

Ik heb er wel van geleerd. Dat organiseren gaat dan nog wel, want dan mag je het in je eentje bedenken en samenvatten in een draaiboek. Je vraagt hier en daar eens advies, maar uiteindelijk mag je het zelf doen. Maar dan komt de dag nader en moet je leiding geven aan veel mensen ( 55 in totaal) die van verschillende diensten zijn en nog gauw wat eigen ideeën hebben over hoe het zou moeten. En dan is het de kunst van meegaan of je poot stijf houden. Want als je dan andere ideeën hebt over de uitvoering, had je er eerder mee moeten komen. En meegaan als je tijdig inziet dat de verandering een verbetering kan zijn. Al met al een stressvolle functie, waar ik desondanks veel lol aan heb beleefd. Volgens jaar weer. En dan pas ik de leermomenten toe die ik van de week heb opgedaan.

En ja, dat de politiek de politie laat zitten, dat is al jaren zo. Guusje ter Horst ( geen idee wat ze nu doet, maar leiding geven aan iet groters dan de plaatselijke toneelvereniging dicht ik haar niet toe) wilde de politie korten – ongetwijfeld een wraakneming voor het feit dat ze door diezelfde politie dronken achter het stuur vandaan gehaald werd. We hebben meer geld nodig voor meer mensen en meer materieel. Maar tegelijkertijd moet bekeken worden hoe die twee zaken zo efficiënt mogelijk ingezet kunnen worden. Alsjeblieft, stuur ons niet meer managers. Maar maak de wijkteams zelfvoorzienend, met districtsgebonden recherches en bijstandsteams waar we een beroep op kunnen doen als de zaken echt te groot worden. Maar voor de rest alles zo dichtbij mogelijk houden. Een beetje zoals de Rijkspolitie vroeger opereerde ( hoor ik daar een vaag gejuich opgaan in de verte?)

3000 extra agenten? Ik geloof het pas als ik het zie. Dat betekent dan toch wel echt extra agenten, hè, Den Haag? Extra zoals in de zin van: We vermeerderen het personeelsbestand van 52.000 agenten nu naar 55.000 straks, ongeacht de uitstroom door ouderdom, ziekte en verandering van baan? Want dan hebben we er echt baat bij. En als het dan toch en proefballonnetje was: laat dan maar zitten. De Politie verdient beter, want daardoor verdient Nederland ook beter. Meer veiligheid en meer vertrouwen in een politie die nu ook zijn stinkende best doet.

En ROMA? Daar waag ik me maar niet aan. Vraag dat maar eens aan collega's die in Nieuwegein werken. En trek er dan gerust een uurtje of twee voor uit…..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten