Totaal aantal pageviews

maandag 24 oktober 2011

Dilemma

Maart 9, 2011
Door Jobthecop op 08:46

De politie is bezig met een inhaalslag als het aankomt op slim vakmanschap. Bij de politie leer je tegenwoordig gedurende je hele carrière over nieuwe dingen. Daarvoor worden nieuwe cursussen en lesprogramma's ontwikkeld. De nieuwe trend is dat er congressen worden georganiseerd over nieuwe onderwerpen. Met workshops, goede lunches, de kans om te netwerken of gewoon eens te horen hoe collega's aan de andere kant van het land hun problemen aanpakken. Ik ben er nu naar twee geweest. De stand, gemeten in nuttig of niet, is 1-0. Gisteren heeft de politieacademie verloren, en daarmee eigenlijk iedereen. Vind ik.

De politieacademie, gevestigd in een groot, voormalig en schitterend gerestaureerd kloostercomplex in Apeldoorn, gaf een korpscontactdag voor iedereen die werkstudenten begeleidt. Dat doe ik ook, zij het als taakaccent. Er zijn er ook die dat werk fulltime doen. De academie had een nieuw lesprogramma, of eigenlijk een nieuw onderdeel in de opleiding ontwikkeld, en wilde weten hoe wij daarover dachten. Het onderwerp: Omgaan met (multiculturele) dilemma’s.

Ieder mens wordt in zijn leven geconfronteerd met dilemma's, bijna dagelijks. Ga ik links of ga ik rechts? Neem ik vandaag pindakaas of jam op brood? De dilemma's van gisteren waren meer beroepsmatig. Een tweetal casussen: bij een snelheidscontrole wordt iedereen verbaliseert, behalve een goede bekende van de wijkagent, die toch 23 km/u te hard reed. Argument was, dat de wijkagent en deze persoon nog veel samen moeten werken. De werkstudent, die de boetes uitschreef, stond dus voor een dilemma. Ander voorbeeld. Een verdachte wordt ingesloten en heeft vier blikjes bier bij zich, die hij gewoon betaald heeft. De collega's gooien en schudden net zolang met de blikjes totdat er één openspat en leegloopt. Als excuus gebruiken ze dat ze met dezelfde verdachte bij een vorige aanhouding zodanig verzet kregen dat één van de collega's nu permanent geblesseerd is. De werkstudent die de goederen, die bij de insluitingfouillering werden aangetroffen, moet invoeren in de computer, staat nu voor een dilemma. Drie blikjes invoeren, of vier?

Iedere politieman- of vrouw wordt geconfronteerd met dit soort dilemma's. En het is goed die bespreekbaar te maken in de klas. Of in kleinere subgroepjes. Maar van politiemensen mag ook worden verwacht dat ze beschikken over een goed uitgebalanceerd moreel kompas. Dat ze weten wat goed of fout is. Daar worden ze op geselecteerd. Ik heb nog steeds mijn psychologische rapport van mijn sollicitatie, waarin gesteld wordt dat ik " een streng maar rechtvaardige politieman zal worden". En zo hoort het ook. En collega's die over de scheef gaan, moeten door hun collega's daarop gewezen worden. En desnoods worden er disciplinaire maatregelen tegen zo iemand genomen. Maar moet daarvoor een lesprogramma geschreven worden, dat gedurende de gehele vierjarige opleiding bakken met tijd, papierwerk, gesprekken en een heus examen behelst? Waarin mensen op zoek moeten naar artikelen over dilemma's en die opslaan in een portfolio, zodat ze kunnen aantonen dat ze er actief mee bezig zijn geweest? Dat ze volgens een negenstappenplan een dilemma moeten leren analyseren ( Wat deed het met je? Wie waren er bij betrokken? Welke wettelijke bevoegdheden had je?)

Alsjeblieft zeg! Bespaar me die onzin. Degene die dit alles presenteerde gaf al les op de politieschool in Leusden toen ik er de opleiding volgde. Dat doet je gelijk vraagtekens zetten bij de realiteitszin van dit soort docenten. Wat weet zo iemand nog over modern politiewerk?

De minister is bezig met het uitroeien van overbodig administratief werk. Misschien kan hij in deze opleiding ook wat overbodige ballast wegsnijden. De opleiding wordt waarschijnlijk toch al verkort naar drie jaar en dat kan, gezien het aangeboden lesprogramma, makkelijk. Maar wacht eens even: Zou de aanvulling van het lesprogramma die verkorting tegenhouden, om zo de studenten langer aan de academie te verbinden? En de opleidingskosten, die nu zo'n 50.000 euro per student bedragen, blijven garanderen, zodat de politieacademie er per saldo niet op achteruit gaat?

Volgens mij sta ik voor een enorm dilemma….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten