Totaal aantal pageviews

donderdag 20 oktober 2011

Dekking zoeken

Augustus 31, 2010
Door Jobthecop op 11:01

Nee, dat is leuk terugkomen van vakantie! Je hebt alles uitgepakt, de wasmachine draait overuren, de lokale chinees wrijft zich in zijn handen en wat lees je voor bericht in de krant? Twee collega's van het korps Rotterdam-Rijnmond schijnen ( want onschuldig tot het tegendeel is bewezen) een Poolse zwerver te hebben “ontvoerd”, naar een weiland te hebben gereden en daar onder bedreiging van – en daadwerkelijk trekken en tegen zijn hoofd zetten – hun dienstwapen hem een kuil hebben laten graven en hem zo hebben laten denken dat hij daar zou eindigen. De eerste gedachte die bij me opkomt is: walgelijk! Als dit waar is, moeten die twee collega's ( vroeger, bij de Rijkspolitie, had men het over 'van rijkswege opgedrongen collega's ' als je het had over collega's waarmee je niet kon opschieten) niet alleen ontslagen worden, maar ook vervolgd en veroordeeld worden.

Een ander bericht dat ik las ging over het feit dat de politie meer ging controleren op alcohol bij Poolse bestuurders. Omdat het gerucht gaat dat ze sneller en makkelijker achter het stuur kruipen met een fikse slok op als Nederlanders.

Als je als politieagent of ander soort hulpverlener dagelijks te maken krijgt met het uitschot van de maatschappij of met degene die het allemaal niet meer bij kunnen benen, moet je verdomd goed oppassen dat je geen kokervisie ontwikkelt. Oh, denk je dan, een Pool. Die zal wel weer teveel gezopen hebben en geen Nederlands spreken. Oh, een Marokkaan! Die heeft natuurlijk weer wat gejat! Oh, een zwerver! Te lui om te werken en altijd dronken.

Het is heel makkelijk om je daaraan over te geven en niet verder te kijken dan wat je in de loop der jaren aan ervaring en gevoel hebt ontwikkeld. Maar soms wordt je ingehaald door je eigen vooroordelen. Ik probeer nog steeds met een open blik naar alle mensen te kijken en ze te beoordelen op wat ze fout of goed hebben gedaan, en niet zozeer op hun afkomst. Dat kost me best moeite, soms. Maar voor iemand zoals ik die zeer geïnteresseerd is in de Tweede Wereldoorlog en weet wat daarin allemaal is gebeurd, wil ik absoluut niet dat een bevolkingsgroep over één kam wordt gescheerd, omdat er een paar rotte appelen tussen zitten die het voor de rest verstieren.

En onvermijdelijk bij dit soort berichten, zijn er altijd mensen die denken dat dit soort uitwassen met de mantel der liefde bedekt worden en dat collega's, die dit soort geintjes flikken, door hun maten gedekt worden. Uitwassen als dit hou je kennelijk altijd, anders zouden dit soort berichten niet in de pers verschijnen. Maar neem van mij aan dat collega's, als ze dit horen, heel snel naar een chef stappen en eisen dat er stappen worden ondernomen. En met reden: je wilt toch niet geassocieerd worden met dit soort praktijken? Ik voor mij weet, dat er best wel eens een geintje geflikt wordt, maar dat er een grens is tot waar politiemensen kunnen gaan en als je over die grens gaat, wordt je genadeloos afgestraft. Iedereen kijkt je met de nek aan, je bent niet meer welkom om het bureau waar je soms al jaren werkte en tot 10 jaar later weet iedereen wat jij toen hebt geflikt. Je wordt uitgekotst, verbannen. Ik heb meerdere uitwassen van collega's meegemaakt en heb gezien hoe ze gestraft werden. Dus ik weet dat er geen 'dek-mekaar' cultuur meer is. En dat is maar goed ook. Want als het gaat om zaken, zoals ik hierboven heb beschreven, dan kunnen die twee maar beter ergens anders dekking zoeken dan bij hun maten……

Geen opmerkingen:

Een reactie posten