Totaal aantal pageviews

zaterdag 29 oktober 2011

Samen sterk

In het vorige stukje schreef ik iets over Mobiel Banditisme. Ons district is vorig jaar begonnen met een tegenoffensief tegen de inbraken in de donkere dagen voor kerst. al jaren lang is te zien dat tegen de kerst het aantal woninginbraken en auto-inbraken stijgt. En niemand die er iets tegen schijnt te kunnen doen. Mijn toenmalige chef en een groefschef uit een andere plaats bedachten een plan, bestaande uit drie maanden lang op verschillende plaatsen in het district controles houden. Maar niet zomaar verkeerscontroles, maar meer 'controles in het verkeer'.

Al jaren lang is bekend dat bendes Polen, Litouwers en Bulgaren zich bezig houden met deze vormen van criminaliteit. Het wordt alleen iet van de daken geschreeuwd, want we willen niet discrimineren. Iedereen weet echter dat het waar is. Ook Ieren laten van zich horen. In groepen trekken ze rond, plegen in een aantal dagen inbraken, diefstallen enzovoorts - soms op bestelling - en vluchten weer de grens over. Ook skimming wordt veel gedaan, veel door Bulgaren en Albaniërs. Vrouwenhandel, geld witwassen, diefstal van auto's....Alles waar geld mee te verdienen valt. En dus controleren wij langs de weg vooral op witte kentekenplaten. Midden- en Oosteuropeanen.

Dit jaar is de tweede editie van dit controleschema. Ik ben samen met een collega uit Nieuwegein de operationeel commandant. Maar het samenwerkingsverband gaat verder. Het Korps Landelijke Politiediensten levert mensen, materieel en kennis. De Koninklijke marechaussee levert mensen. De belasting schuift aan.

Ik hoor de criticasters al weer mopperen dat we alleen voor de belasting werken. Maar wij mogen dan schelden op de Grieken, die van belastingontduiking hun nationale sport hebben gemaakt. Als ik soms hoor wat mensen aan belastingschuld open hebben staan, valt daar mijn mond van open.

We hebben al leuke resultaten geboekt. Een aantal mensen gecontroleerd die op onze 'most wanted' lijst stonden. Heel veel informatie verzameld over oost-europeanen. Met wie gaan ze om, waar verblijven ze, waar gaan ze naartoe. Veel openstaande boetes geïncasseerd en mensen aangehouden die om de één of andere reden nog gezocht werden. Mensen met verboden wapens. Mensen met grote pakken geld op zak. Mensen die leefden van de ellende van anderen. Pooiers zogezeid.

We verwachten er echter nog veel meer van. Dus we gaan nog even door. Ik ben dus even weg uit mijn wijk. Die werkzaamheden worden natuurlijk ook waargenomen door mijn collega's. Tegen de Kerst ben ik er weer. Met nog meer spannende verhalen, hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten