Totaal aantal pageviews

zondag 23 oktober 2011

Kierewiet

December 9, 2010
Door Jobthecop op 19:53

Kierewiet: het van Dale woordenboek omschrijft dat als: niet goed bij je hoofd zijn. Ik vond het wel een mooie woordspeling omdat dit stukje gaat over wiet. Hennep. Stuf.

Afgelopen week heb ik een hennepplantage opgerold. De buurt had gewaarschuwd dat een jonge man al enige tijd niet bij zijn woning was gezien. En er had geen sneeuw op het dak gelegen en dat met de sneeuwval van de afgelopen dagen. De verwarming brandde constant en er stonden ramen open. Dat waren voor ons genoeg aanwijzingen. De jongeman was snel genoeg opgespoord maar had een hele serie excuses waarom hij niet naar de woning kon komen. Dan bellen we een slotenmaker. Dat zijn vaak de beste inbrekers. Eenmaal binnen vonden we op zolder een hennepplantage. Met een tweede in aanbouw. 140 planten.

Ik heb even gekeken op het internet. De Volkskrant had een online artikel waarin gesteld werd dat een kwekerij van een vierkante meter 500 euro kostte, maar 2400 euro per jaar opbracht. Als je dat vertaalt naar deze hennepkwekerij, van zo'n 12 vierkante meter, kan dat jaarlijks bijna 30.000 euro opbrengen. Misschien dat u nu beseft waarom er hard gevochten wordt om wietkwekerijen, zelfs zo hard dat in het zuiden des lands gesproken wordt over een wietoorlog. En dan was deze kwekerij nog een kleintje. Ik heb véél grotere gezien.

Het stroombedrijf komt. Constateert diefstal van stroom, dus de stroom wordt afgesloten. Daar volgt een naheffing op, die leuk kan oplopen. En een speciaal ontmantelingbedrijf komt om de zaak af te breken. Die daar overigens héél leuk aan verdient. Tegen tienen die avond was de woning een chaos, maar de wietkwekerij slechts een vage herinnering. Net voor de ontmanteling trouwens, meldde de jongeman zich aan de deur, die er gewoond had. Hij had niet veel meer te verklaren want wij hadden alles wel gezien, dacht hij. Hij werd aangehouden en mocht een nachtje op rijkskosten logeren. Ik ken hem wel. Altijd openstaande boetes of gevangenisstraffen. Hij vertelde de kwekerij begonnen te zijn om zijn schulden in te lossen. Nou, dat is hem dan niet gelukt.

Maar ik geloof best dat zo de meeste thuiskwekerijen ontstaan. Een leuk zakcentje. En ach, je gaat niet dood aan een wietje.

Een paar jaar geleden heb ik een jongeman, die na tien dagen continue wiet roken met zijn maten op vakantie in een psychose raakte, van een collega af moeten trekken. Deze collega van een ondersteunende dienst stond bij ons aan de balie toen deze jongeman binnen kwam rennen, een mes op de keel van de collega zette en ' een nieuwe naam en asiel' eiste. Want ze zaten hem achterna. Dacht hij. De collega achter de balie drukte de noodknop in en ik was als eerste beneden en sloeg de jongeman tegen de grond. Vertel mij dus nooit dat wiet geen kwaad aanricht. En dat dat nou eenmaal iets is dat jongeren ( en ook oudere jongeren) doen.

In mijn ogen moet er een permanente oplossing komen voor het probleem. Gedogen – het meest gore woord uit de Nederlandse taal – is uiteindelijk geen oplossing gebleken. Verbieden kan wel, maar dan krijg je pas echt oorlog. En hogere prijzen, waardoor hogere winsten. En legaliseren kent ook haken en ogen, maar is wat mij betreft de beste oplossing. De prijzen gaan omlaag, de criminaliteit eromheen verdwijnt, legale kwekerijen staan garant voor kwaliteit en de politie heeft haar handen rij voor andere dingen. Alleen dat ontmantelingsbedijf hè……..Nou ja, die vinden wel weer wat anders. Misschien beginnen ze zelf wel een kwekerij. Ze weten immers als geen ander wat er voor nodig is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten