Net terug van een vakantie in het buitenland en dan alweer effe bloggen. Ik heb nog een paar vrije dagen om bij te komen van de vakantie. Ik ben naar Kroatië geweest. Het was een heel eind rijden, waarbij dan weer meevalt dat het grootste gedeelte door Duitsland gaat, het land van de onbegrensde snelwegen en onbegrensde maximum snelheid. 180 kilometer per uur schiet tenminste lekker op! En door Oostenrijk valt dan niet zo hard te rijden, de wegen in Slovenië en Kroatië waren boven verwachting goed van kwaliteit, vaak beter dan in Duitsland. Heen hebben we twee dagen gereden, terug één dag omdat we tussentijds verplaatst zijn en de afstand korter was.
Wat me altijd opvalt – je blijft een diender – is de verkeerssituatie in andere landen en de manier waarop de politie ermee omgaat. In Duitsland wordt erg hard gereden maar het gaat maar zelden fout. De auto’s zijn er vaak beter(lees: duurder) en de kwaliteiten van de chauffeurs zijn er beter. Dat moet ook wel wil je zo hard kunnen rijden en zo dicht op elkaar. Moeten wij dat dan ook willen in Nederland? Nou nee. Niet alleen is het hier een stuk drukker en minder uitgestrekt, ook schat ik de rijkwaliteiten van de Nederlanders niet zo hoog in als die van de Duitsers. Het spreekwoord: De gemiddelde Nederlandse chauffeur vindt zichzelf een betere chauffeur dan de gemiddelde Nederlandse Chauffeur" gaat onverkort op.
Het verkeer in Kroatië hield zich helemaal nergens aan. De borden met snelheidsbeperkingen. Verkeer op voorrangskruisingen. In de plaats waar ik zat werden op grote schaal brommers en motorscooters gebruikt en verhuurd, maar ondanks de helmplicht wordt deze maar zelden of nooit gedragen en als dat toch een keer gebeurd blijft het kinbandje obstinaat los. Geen kentekenplaten. Slechte verlichting.
Ik heb politie gezien, hoor. Veel motorpolitie. Maar weinig handhaving. ‘s Lands wij, ‘s lands eer, zullen we maar denken. Toch gaat het opvallend weinig verkeerd. Ik heb onder weg een groot ongeluk gezien in Duitsland, verder niet. Soms zou je denken dat wij in Nederland alles overgereguleerd hebben. Maar ik denk dat we in het verkeer niet de teugels moeten laten vieren. Want gisteren zijn er in Brabant bij vier afzonderlijke gevallen vier verkeersdoden te betreuren geweest. In één dag. Dan wil je niet denken aan loslaten van de maximum snelheid of de helm/gordelplicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten